Het wedstrijdseizoen is gestart

De NGF competitie is alweer bijna afgerond en het reguliere wedstrijdseizoen is gestart. Voor de greenkeepers is het – na het drukke winterseizoen met het groot onderhoud aan onder andere een aantal tees – schakelen naar hele andere werkzaamheden.

Met het warmer worden, nemen de maaiwerkzaamheden fors toe. Maar er gebeurt nog veel meer. Een klein overzicht wat u hen de komende periode kan zien doen:

• Verder herstel van de greens.
    Zoals u vast geconstateerd heeft, is de schade aan een aantal greens – veroorzaakt door kraaien en dassen bij het zoeken naar de larven van de meikever – nog niet volledig hersteld. Hier gaat de komende tijd de aandacht uiteraard naar uit. Ook naar het zoveel mogelijk voorkomen van deze schade door het gebruik van nematoden en bacteriën. De natuur laat zich echter niet dwingen en het blijft dus spannend de komende tijd. De  meikever zult u de komende tijd ongetwijfeld weer zien rondvliegen. Misschien aardig om te weten dat er in de grond meerdere generaties van de larven van de meikever zitten en dat de gebruikte methodes vaak maar tegen een van de meerdere jaargangen werken.
  • De surroundings van de tees die deze winter zijn aangepast worden verder ingezaaid.
  • De greens worden doorgezaaid met een techniek die pocket seeding heet.
    Hierdoor worden de zaadjes dieper in de grond ingebracht en wordt er minder schade aan de greens toegebracht. Het doorzaaien levert uiteindelijk dichtere greens op.
  • De fairways zullen meerdere keren worden bezand.
  • Op hole 2 zullen de restanten van de rododendrons nog worden verwijderd, c.q. verplaatst.
  • De komende periode wordt ook bekeken welke zwakke plekken in de baan qua drainage aangepakt moeten worden.

Kortom, weer een mooie drukke periode voor het greenkeepersteam.
We hebben wel een verzoek aan u. We begrijpen dat u allen meeleeft met de stand van de baan en vragen heeft over bepaalde omstandigheden. Kan dit of dat niet net even anders of beter, waarom is die schade nog niet aangepakt?

Vragen? Stel ze aan de baancommissie
Ons verzoek is dergelijke vragen niet aan de greenkeepers te stellen. Hoe goedbedoeld ook, als je op bepaalde onvolkomenheden niet één maar meerdere keren bevraagd wordt, is dat niet altijd prettig. Stel die vraag daarom aan onze hoofdgreenkeeper Richard Ferdinands of nog liever via de baancommissie. Dat kan ook via ons mailadres: baancommissie@golfclublauswolt.nl

De baancommissie